Percepción de la epilepsia por grupos indígenas: Conceptualizaciones clínicas
La epilepsia cursa con altas tasas de incidencia y prevalencia; hay más de 50 millones de personas diagnosticadas a nivel mundial. Desde los evangelios y durante la edad media y el renacimiento, predominaron los tratamientos mágicos y religiosos ante crisis epilépticas; durante el siglo XX, algunas poblaciones indígenas siguieron manejando esta enfermedad con rituales. Objetivo: revisión ampliada de la literatura sobre la percepción de los indígenas acerca de la epilepsia y sus manifestaciones clínicas. Métodos: revisión documental ampliada de estudios cualitativos y de revisión de tema, publicados entre 1977 y 2013. Resultados: de 73 publicaciones, 50 cumplieron con los criterios de selección, de estas 22 eran revisiones del tema, 11 estud... Ver más
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Percepción de la epilepsia por grupos indígenas: Conceptualizaciones clínicas Cruz-Campos G. Concepción y evolución histórica de la epilepsia en el Perú precolombino y del Virreinato. Rev Neurol. 1998;27(159):862-66. Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Paleopatología neurológica en las culturas precolombinas de la costa y el altiplano andino (II). Historia de las trepanaciones craneales. Rev Neurol. 2004;38:886-94. Carod-Artal F, Vázquez-Cabrera C. Paleopatología neurológica en las culturas precolombinas de la costa y el altiplano andino (I). Deformaciones craneales intencionales. Rev Neurol. 2004;38:791-7. Delgadillo J. La nación de los urus: Chipaya 1984. Serie Nosotros. Bolivia: Centro Diocesano de Pastoral social; 1998. Barrientos IF. Chipaya, reliquia viviente : estudio monográfico. Chipaya (Oruro, Bolivia): [s.n.]; 1990. De Vos J. Vivir en frontera: la experiencia de los indios de Chiapas. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social; 1994. Rodríguez-Sala ML, Cuevas NS. En torno a un tratamiento de la epilepsia en la Nueva España: el uso del cráneo humano por tres médicos en Puebla, 1702. Rev Mex Neuroci. 2012; 13(5): 286-93. De la Cruz M JB, Sahagun Bd. Libellus medicin alibus in dorum herbis y Códice Florentino. México : Instituto Mexicano del seguro social, Editorial Giunti Barberá; 1979. Pomata H, Campos M. Epilepsy in pre-Columbian times. Childs Nerv Syst. 2008;24:671–3. Burneo JG. Sonko-Nanay and epilepsy among the Incas. Epilepsy Behav. 2003 Apr; 4(2):181-4. Samain E. De um caminho para o outro; mitos e aspectos da realidade social nos índios Kamayurá (Alto Xingú). Rio de Janeiro: Museu Nacional; 1980. González Torres DM. Catálogo de plantas medicinales y alimentarias y útiles usadas en Paraguay. Asunción: Comuneros; 1981. Vara A. Corrientes en el mundo guaranítico: todo es historia. Buenos Aires: Alemann SRL; 1985. Jilek-Aall L. Morbus Sacer in Africa: Some religious aspects of epilepsy in traditional cultures. Epilepsia. 1999;40(3):382-6. Carod FJ, Vázquez-Cabrera C. Pensamiento mágico y epilepsia en la medicina tradicional indígena. Rev Neurol. 1998; 26(154):1064-8. Ebner E. The history of the Wangoni and their origin in the South African Bantu tribes. Peramiho [Tanzania]: Benedictine Publications Ndanda; 1987. Gerrits C. Epilepsy care in a non-cinical setting. A medical-anthropological study among the Bassa and the Kpelle in the rainforest of Liberia, west Africa. Trop Geogr Med. 1994; 46(suplemento):S13-7. Carod F, Vázquez C. An Anthropological study about epilepsy in native tribes from Central and South America. Epilepsia. 2007;48(5):886–93. Arawatife A, Longe A, Arawatife M. Epilepsy and psychosis: a comparison of societal attitudes. Epilepsia. 1985; 26:1-9. Jilek-Aall L, Jilek W, Miller J. Clinical and genetic aspects of seizure disorders prevalent in an isolated African population. Epilepsia. 1979 Dec; 20(6):613-22 Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Estudio etnográfico sobre las enfermedades neurológicas y mentales entre los urus-chipayas del altiplano andino. Rev Neurol. 2005;41(2):115-25. Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Antropología neurológica entre los indios Kamayurá del Alto Xingú. Rev Neurol. 2001;32(7):688-95. Virmani V, Kaul V, Juneja J. Sociocultural and economic implications Nof epilepsy in India. In: Penry JK, editor. Epilepsy: The Eighth International Symposium. New York: Raven Press; 1977. p. 385-92. Mendizábal J. The ritual of the Bacabs: epilepsy among the Mayans. Neurology. 2001;suppl 3:A93. Text http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/redcol/resource_type/ARTREV http://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article Riggs AJ, Riggs JE. Epilepsy’s role in the historical differentiation of religion, magic, and science. Epilepsia. 2005;46(3):452–3. Turner NJ, Royal British Columbia M. Thompson ethnobotany : knowledge and usage of plants by the Thompson Indians of British Columbia. Victoria: Royal British Columbia Museum; 1990. Baskind R, Birbeck G. Epilepsy care in Zambia: a study of traditional healers. Epilepsia. 2005;46:1121–6. Millogo A, Ratsimbazafy V, Nubukpo P, Barro S, Zongo I, Preux P. Epilepsy and traditional medicine in Bobo-Dioulasso (Burkina Faso). Acta Neurol Scand. 2004 Apr; 109(4):250-4. Arborio S, Dozon J. Sociocultural dimension of epilepsy (kirikimasien) in a Bambara rural area (Mali). Bull Soc Pathol Exot. 2000 Nov; 93(4):241-6. Nyame P, Biritwum R. Epilepsy: knowledge, attitude and practice in literate urban population, Accra, Ghana. West Afr J Med. 1997 Jul-Sep; 16(3):139-45 Rwiza H, Kilonzo G, Haule J, Matuja W, Mteza I, Mbena P. Prevalence and incidence of epilepsy in Ulanga, a rural Tanzanian district: a community-based study. Epilepsia. 1992;33:1051-6. Janzen J. Ideologies and institutions in the precolonial history of equatorial Africa therapeutic systems. Soc Sci Med. 1979;13-B:317-26. Carod F, Cabrera CV. Una visión transcultural de la patología neurológica y mental en una comunidad maya tzeltal de los Altos de Chiapas. Rev Neurol. 1996;24:848-54. Kleinmann A, Wang W, Li S. The social course of epilepsy: chronic illness as social experience in interior China. Soc Sci Med. 1995;40(10):1319-30. Herrick J. Iroquois medical botany. Albany: State University of New York; 1977. Estrella E. Medicina aborígen: la práctica médica aborigen de la Sierra Ecuatoriana. Quito, Ecuador : Epoca; 1977. Hamdi H, Al-Husaini A, Al-Hadithi F. The epilepsies: clinical and epidemiological aspects/availability and desirability of services. In: Penry JK, editor. Epilepsy: The Eighth Internarional Symposium. New York: Raven Press; 1977. p. 393-9. Publication 23 Osuntokun B. Epilepsy in the African continent. In: Penry JK, editor. EpilepsyThe Eighth International Symposium. New York: Raven Press; 1977. p. 365-78. Sociedad de Cirugía de Bogotá, Hospital de San José y Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud application/pdf Artículo de revista Núm. 1 , Año 2014 : Enero – Marzo 1 etnología Español epilepsia indígenas Solano Peláez, Rosana Hernández, Leonardo Palacios S., Eduardo La epilepsia cursa con altas tasas de incidencia y prevalencia; hay más de 50 millones de personas diagnosticadas a nivel mundial. Desde los evangelios y durante la edad media y el renacimiento, predominaron los tratamientos mágicos y religiosos ante crisis epilépticas; durante el siglo XX, algunas poblaciones indígenas siguieron manejando esta enfermedad con rituales. Objetivo: revisión ampliada de la literatura sobre la percepción de los indígenas acerca de la epilepsia y sus manifestaciones clínicas. Métodos: revisión documental ampliada de estudios cualitativos y de revisión de tema, publicados entre 1977 y 2013. Resultados: de 73 publicaciones, 50 cumplieron con los criterios de selección, de estas 22 eran revisiones del tema, 11 estudios cualitativos y descriptivos, y 17 documentos conformados por libros, memorias de congresos, monografías y documentos de la Organización Mundial de la Salud seleccionados de las citas bibliográficas de los artículos escogidos. Se encontró que las tribus indígenas en África piensan que la epilepsia se origina en el mal de ojo, hechizo o brujería; en Asia la medicina tradicional china la atribuye a procesos físicos que bloquean el sistema cardíaco y en la India el ayurveda a eventos psicofisiológicos. En América (sur y centro) los incas peruanos hacen una buena descripción en cuanto al origen, clínica y diagnóstico, en Bolivia los chipayas identifican factores desencadenantes de crisis y establecen un pronóstico, aunque la etiología la atribuyeron a un mal espíritu. Los mayas en Méjico y los kamayurá en Brasil le dieron una connotación mágico-religiosa. Conclusiones: se encontró una fuerte concepción mágica en todas las tribus del territorio africano, mientras en América hay diferencias entre los grupos, unos con concepciones de origen orgánico como los incas del Perú y otras culturas como maya, uru-chipaya y kamayurá con percepción mágico-religiosa. https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/737 Revista Repertorio de Medicina y Cirugía https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ WHO. Epilepsy: an historical overview. Ginebra: World Health Organization; 2001. Gelfland M. Epilepsy in the African Central. Afr J Med. 1973;3:11-2. Shorvon SD, Farmer PJ. Epilepsy in developing countries: a review of epidemiological, sociocultural, and treatment aspects Epilepsia. Epilepsia. 1988; 29 Suppl. 1:S36-54. Devinsky O, Lai G. Spirituality and Religion in Epilepsy. Epilepsy Behav. 2008 May; 12(4):636-43. Dueñas J. Epilepsia: Historia y sociedad. Rev. Hosp. Psiquiátr. La Habana. 1999; 40(2): 171-77. Mushi D, Hunter E, Mtuya C, Mshana G, Aris E, Walker R. Social-cultural aspects of epilepsy in Kilimanjaro Region, Tanzania: knowledge and experience among patients and carers. Epilepsy Behav. 2011 Feb; 20(2):338-43. Choi-Kwon S, Park KA, Lee HJ, Park MS, Lee CH, Cheon SE et al. Familiarity with, knowledge of, and attitudes toward epilepsy in residents of Seoul, South Korea. Acta Neurol Scand. 2004; 110(1):39-45. Jacoby A, Wang W, Vu TD, Wu J, Snape D, Aydemir N, Parr J, et al. Meanings of epilepsy in its sociocultural context and implications for stigma: findings from ethnographic studies in local communities in China and Vietnam. Epilepsy Behav. 2008 Feb;12(2):286-97. Caveness W, Gallup G. A survey of public attitudes towards epilepsy in 1979 with an indication of trends over the last thirty years. Epilepsia. 1980;21(5):509-18. Satish J. Priority of Epilepsy Research in Asia. Epilepsia. 2005;46(Suppl 1):46-7. Al-Adawi S, Al-Maskari M, Martin R, Al-Naamani A, Al-Riyamy K, Hussaini AA. Attitudes of Omani physicians to people with epilepsy. Neurosciences. 2000;5(1):18-21. Medina C. Epilepsia aspectos clínicos y psicosociales. Bogotá: Panamericana; 2004. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS - 0 epilepsy Epilepsy occurs with high incidence and prevalence rates; there are more than 50 million people diagnosed worldwide. From the Gospels and during the Middle Ages and the Renaissance, magical and religious treatments predominated before epileptic crises; During the twentieth century, some indigenous populations continued to handle this disease with rituals. Objective: expanded review of the literature on the perception of indigenous people about epilepsy and its clinical manifestations. Methods: extended documentary review of qualitative and subject review studies, published between 1977 and 2013. Results: of 73 publications, 50 met the selection criteria, of these 22 were reviews of the topic, 11 qualitative and descriptive studies, and 17 documents conformed by books, conference proceedings, monographs and documents of the World Health Organization selected from the bibliographical citations of the selected articles. It was found that indigenous tribes in Africa think that epilepsy originates in the evil eye, spell or witchcraft; in Asia, traditional Chinese medicine attributes it to physical processes that block the cardiac system and in India, ayurveda to psychophysiological events. In America (south and center) the Peruvian Incas make a good description as to the origin, clinic and diagnosis, in Bolivia the Chipayas identify factors that trigger crisis and establish a prognosis, although the etiology attributed it to a bad spirit. The Mayas in Mexico and the Kamayurá in Brazil gave it a magic-religious connotation. Conclusions: a strong magical conception was found in all the tribes of the African territory, while in America there are differences between the groups, some with conceptions of organic origin such as the Incas of Peru and other cultures such as Maya, Uru-Chipaya and Kamayurá with magical perception. -religious. indigenous Journal article ethnology Perception of epilepsy by indigenous groups: Clinical conceptualizations https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/download/737/776 2014-03-01 2014-03-01T00:00:00Z 27 18 0121-7372 2462-991X https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.v23.n1.2014.737 2014-03-01T00:00:00Z 10.31260/RepertMedCir.v23.n1.2014.737 |
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Epilepsy occurs with high incidence and prevalence rates; there are more than 50 million people diagnosed worldwide. From the Gospels and during the Middle Ages and the Renaissance, magical and religious treatments predominated before epileptic crises; During the twentieth century, some indigenous populations continued to handle this disease with rituals. Objective: expanded review of the literature on the perception of indigenous people about epilepsy and its clinical manifestations. Methods: extended documentary review of qualitative and subject review studies, published between 1977 and 2013. Results: of 73 publications, 50 met the selection criteria, of these 22 were reviews of the topic, 11 qualitative and descriptive studies, and 17 documents conformed by books, conference proceedings, monographs and documents of the World Health Organization selected from the bibliographical citations of the selected articles. It was found that indigenous tribes in Africa think that epilepsy originates in the evil eye, spell or witchcraft; in Asia, traditional Chinese medicine attributes it to physical processes that block the cardiac system and in India, ayurveda to psychophysiological events. In America (south and center) the Peruvian Incas make a good description as to the origin, clinic and diagnosis, in Bolivia the Chipayas identify factors that trigger crisis and establish a prognosis, although the etiology attributed it to a bad spirit. The Mayas in Mexico and the Kamayurá in Brazil gave it a magic-religious connotation. Conclusions: a strong magical conception was found in all the tribes of the African territory, while in America there are differences between the groups, some with conceptions of organic origin such as the Incas of Peru and other cultures such as Maya, Uru-Chipaya and Kamayurá with magical perception. -religious.
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Cruz-Campos G. Concepción y evolución histórica de la epilepsia en el Perú precolombino y del Virreinato. Rev Neurol. 1998;27(159):862-66. Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Paleopatología neurológica en las culturas precolombinas de la costa y el altiplano andino (II). Historia de las trepanaciones craneales. Rev Neurol. 2004;38:886-94. Carod-Artal F, Vázquez-Cabrera C. Paleopatología neurológica en las culturas precolombinas de la costa y el altiplano andino (I). Deformaciones craneales intencionales. Rev Neurol. 2004;38:791-7. Delgadillo J. La nación de los urus: Chipaya 1984. Serie Nosotros. Bolivia: Centro Diocesano de Pastoral social; 1998. Barrientos IF. Chipaya, reliquia viviente : estudio monográfico. Chipaya (Oruro, Bolivia): [s.n.]; 1990. De Vos J. Vivir en frontera: la experiencia de los indios de Chiapas. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social; 1994. Rodríguez-Sala ML, Cuevas NS. En torno a un tratamiento de la epilepsia en la Nueva España: el uso del cráneo humano por tres médicos en Puebla, 1702. Rev Mex Neuroci. 2012; 13(5): 286-93. De la Cruz M JB, Sahagun Bd. Libellus medicin alibus in dorum herbis y Códice Florentino. México : Instituto Mexicano del seguro social, Editorial Giunti Barberá; 1979. Pomata H, Campos M. Epilepsy in pre-Columbian times. Childs Nerv Syst. 2008;24:671–3. Burneo JG. Sonko-Nanay and epilepsy among the Incas. Epilepsy Behav. 2003 Apr; 4(2):181-4. Samain E. De um caminho para o outro; mitos e aspectos da realidade social nos índios Kamayurá (Alto Xingú). Rio de Janeiro: Museu Nacional; 1980. González Torres DM. Catálogo de plantas medicinales y alimentarias y útiles usadas en Paraguay. Asunción: Comuneros; 1981. Vara A. Corrientes en el mundo guaranítico: todo es historia. Buenos Aires: Alemann SRL; 1985. Jilek-Aall L. Morbus Sacer in Africa: Some religious aspects of epilepsy in traditional cultures. Epilepsia. 1999;40(3):382-6. Carod FJ, Vázquez-Cabrera C. Pensamiento mágico y epilepsia en la medicina tradicional indígena. Rev Neurol. 1998; 26(154):1064-8. Ebner E. The history of the Wangoni and their origin in the South African Bantu tribes. Peramiho [Tanzania]: Benedictine Publications Ndanda; 1987. Gerrits C. Epilepsy care in a non-cinical setting. A medical-anthropological study among the Bassa and the Kpelle in the rainforest of Liberia, west Africa. Trop Geogr Med. 1994; 46(suplemento):S13-7. Carod F, Vázquez C. An Anthropological study about epilepsy in native tribes from Central and South America. Epilepsia. 2007;48(5):886–93. Arawatife A, Longe A, Arawatife M. Epilepsy and psychosis: a comparison of societal attitudes. Epilepsia. 1985; 26:1-9. Jilek-Aall L, Jilek W, Miller J. Clinical and genetic aspects of seizure disorders prevalent in an isolated African population. Epilepsia. 1979 Dec; 20(6):613-22 Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Estudio etnográfico sobre las enfermedades neurológicas y mentales entre los urus-chipayas del altiplano andino. Rev Neurol. 2005;41(2):115-25. Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera CB. Antropología neurológica entre los indios Kamayurá del Alto Xingú. Rev Neurol. 2001;32(7):688-95. Virmani V, Kaul V, Juneja J. Sociocultural and economic implications Nof epilepsy in India. In: Penry JK, editor. Epilepsy: The Eighth International Symposium. New York: Raven Press; 1977. p. 385-92. Mendizábal J. The ritual of the Bacabs: epilepsy among the Mayans. Neurology. 2001;suppl 3:A93. Riggs AJ, Riggs JE. Epilepsy’s role in the historical differentiation of religion, magic, and science. Epilepsia. 2005;46(3):452–3. Turner NJ, Royal British Columbia M. Thompson ethnobotany : knowledge and usage of plants by the Thompson Indians of British Columbia. Victoria: Royal British Columbia Museum; 1990. Baskind R, Birbeck G. Epilepsy care in Zambia: a study of traditional healers. Epilepsia. 2005;46:1121–6. 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