La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión

El presente artículo corresponde a una reflexión sobre la Técnica Alexander, su aplicación e influencia dentro del ámbito de la pedagogía vocal. Está basado en los últimos diecisiete años de carrera activa como profesora de Técnica Alexander y cantante profesional, trabajando con cantantes y profesores de canto con el objetivo de lograr una buena reflexión de la importancia del proceso de consciencia corporal, conexión sicofísica y bienestar en la pedagogía vocal.

Guardado en:

2665-2056

3

2021-12-18

128

135

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

info:eu-repo/semantics/openAccess

http://purl.org/coar/access_right/c_abf2

id 492e62354c7984931ebbd73cbecc9ecd
record_format ojs
spelling La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
Consciencia
El presente artículo corresponde a una reflexión sobre la Técnica Alexander, su aplicación e influencia dentro del ámbito de la pedagogía vocal. Está basado en los últimos diecisiete años de carrera activa como profesora de Técnica Alexander y cantante profesional, trabajando con cantantes y profesores de canto con el objetivo de lograr una buena reflexión de la importancia del proceso de consciencia corporal, conexión sicofísica y bienestar en la pedagogía vocal.
La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
Artículo de revista
vocología
voz
libertad
conexión
integración
bienestar
pedagogía
Técnica Alexander
sicofísica
Fundación Universitaria María Cano
Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud
https://riics.info/index.php/RCMC/article/view/83
application/pdf
Inglés
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Alexander FM. Man’s Supreme Inheritance. Sixth Edition. London: Mouritz; 1996. 2. Alexander FM. Constructive Conscious Control of the Individual. York: Methuen & Co. Ltd; 1923. 3. Alexander FM. The Use of the Self. York: Methuen & Co. Ltd; 1932. 4. Alexander FM. The Universal Constant in Living. 4th Edition. London: Mouritz; 2000. 5. Chapman JL. Singing and Teaching Singing: A Holistic Approach to Classical Voice. San Diego: Plural Publishing Inc.; 2004. 6. Dimon TJr. Your Body, Your Voice. Berkley: North Atlantic Books; 2011. 7. Dimon TJr. Anatomy of the Voice. Berkley: North Atlantic Books; 2017. 8. Dimon TJr. The body in Motion, Its Evolution & Design. Berkeley: North Atlantic Books; 2011.. 9. Dimon TJr. The Undivided Self, Alexander Technique and the control of stress. London: Souvenir Press Ltd; 1999. 10. Heirich J. Voice & the Alexander Technique (Active explorations for speaking & singing). Berkeley: Mornum Time Press; 2005. 11. Conable B. What every musician needs to know about their body. Portland: Andover Press; 1998. 12. Linklater K. Freeing the Natural Voice. Hollywood: Drama Publishers. Quite Specific Media Group Ltd; 2006. 13. Alcantara de P. Indirect Procedures. A musician’s guide to the Alexander Technique. Oxford: Oxford University Press; 1997. 14. Friedlander C. Complete Vocal Fitness: A Singer’s Guide to Physical Training, Anatomy, and Biomechanics. Maryland: Rowman & Littlefield Publishing Group, Inc.; 2018. 15. Rodenburg P. Second Circle. London: W. W. Norton & Company U.K.; 2008. 16. García Martínez R. El Entrenamiento Mental para Músicos. Barcelona: Red Book Ediciones; 2017. 17. Nicholls C. Body, Breath & Being. Hove: D & B Publishing; 2008. 18. Browning-Henderson L. How to train singers. New York: Parker Publishing Company Inc.; 1979. 19. Malde M, Allen MJ, Zeller K. What every singer needs to know about their body. San Diego: Plural Publishing; 2017.. 20. Nachmanovitch S. The Art of Is. Novato: New World Library; 2019. 21. Dimon TJr. Dimon Institute [Internet]. 2020 [Cited Nov 26]. Available from: https://www.dimoninstitute.org
info:eu-repo/semantics/article
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/redcol/resource_type/ARTREF
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Text
text/xml
Journal article
Publication
wellbeing
This article is a reflection about the role of the Alexander Technique and its application and influence in vocal pedagogy. It is based on more than seventeen years of active teaching as a qualified Alexander Technique Teacher and as a professional singer, working alongside vocal pedagogues, teachers, students and professionals. Its objective is to reflect upon the role of body awareness, psychophysical and emotional consciousness, and wellbeing in the realms of vocal pedagogy and singing.
2
3
Phelan, Louise
vocology
Awareness
body-mind
voice
freedom
connection
psychophysical
Alexander Technique
integration
pedagogy
2021-12-18
https://riics.info/index.php/RCMC/article/download/83/213
https://riics.info/index.php/RCMC/article/download/83/228
2021-12-18T13:24:46Z
128
https://doi.org/10.46634/riics.83
10.46634/riics.83
2665-2056
2021-12-18T13:24:46Z
135
institution FUNDACION UNIVERSITARIA MARIA CANO
thumbnail https://nuevo.metarevistas.org/FUNDACIONUNIVERSITARIAMARIACANO/logo.png
country_str Colombia
collection Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud
title La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
spellingShingle La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
Phelan, Louise
Consciencia
vocología
libertad
conexión
integración
bienestar
pedagogía
Técnica Alexander
sicofísica
wellbeing
vocology
Awareness
body-mind
voice
freedom
connection
psychophysical
Alexander Technique
integration
pedagogy
title_short La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
title_full La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
title_fullStr La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
title_full_unstemmed La pedagogía vocal y la Técnica Alexander: una reflexión
title_sort la pedagogía vocal y la técnica alexander: una reflexión
description El presente artículo corresponde a una reflexión sobre la Técnica Alexander, su aplicación e influencia dentro del ámbito de la pedagogía vocal. Está basado en los últimos diecisiete años de carrera activa como profesora de Técnica Alexander y cantante profesional, trabajando con cantantes y profesores de canto con el objetivo de lograr una buena reflexión de la importancia del proceso de consciencia corporal, conexión sicofísica y bienestar en la pedagogía vocal.
description_eng This article is a reflection about the role of the Alexander Technique and its application and influence in vocal pedagogy. It is based on more than seventeen years of active teaching as a qualified Alexander Technique Teacher and as a professional singer, working alongside vocal pedagogues, teachers, students and professionals. Its objective is to reflect upon the role of body awareness, psychophysical and emotional consciousness, and wellbeing in the realms of vocal pedagogy and singing.
author Phelan, Louise
author_facet Phelan, Louise
topicspa_str_mv Consciencia
vocología
libertad
conexión
integración
bienestar
pedagogía
Técnica Alexander
sicofísica
topic Consciencia
vocología
libertad
conexión
integración
bienestar
pedagogía
Técnica Alexander
sicofísica
wellbeing
vocology
Awareness
body-mind
voice
freedom
connection
psychophysical
Alexander Technique
integration
pedagogy
topic_facet Consciencia
vocología
libertad
conexión
integración
bienestar
pedagogía
Técnica Alexander
sicofísica
wellbeing
vocology
Awareness
body-mind
voice
freedom
connection
psychophysical
Alexander Technique
integration
pedagogy
citationvolume 3
citationissue 2
publisher Fundación Universitaria María Cano
ispartofjournal Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud
source https://riics.info/index.php/RCMC/article/view/83
language Inglés
format Article
rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
references_eng Alexander FM. Man’s Supreme Inheritance. Sixth Edition. London: Mouritz; 1996. 2. Alexander FM. Constructive Conscious Control of the Individual. York: Methuen & Co. Ltd; 1923. 3. Alexander FM. The Use of the Self. York: Methuen & Co. Ltd; 1932. 4. Alexander FM. The Universal Constant in Living. 4th Edition. London: Mouritz; 2000. 5. Chapman JL. Singing and Teaching Singing: A Holistic Approach to Classical Voice. San Diego: Plural Publishing Inc.; 2004. 6. Dimon TJr. Your Body, Your Voice. Berkley: North Atlantic Books; 2011. 7. Dimon TJr. Anatomy of the Voice. Berkley: North Atlantic Books; 2017. 8. Dimon TJr. The body in Motion, Its Evolution & Design. Berkeley: North Atlantic Books; 2011.. 9. Dimon TJr. The Undivided Self, Alexander Technique and the control of stress. London: Souvenir Press Ltd; 1999. 10. Heirich J. Voice & the Alexander Technique (Active explorations for speaking & singing). Berkeley: Mornum Time Press; 2005. 11. Conable B. What every musician needs to know about their body. Portland: Andover Press; 1998. 12. Linklater K. Freeing the Natural Voice. Hollywood: Drama Publishers. Quite Specific Media Group Ltd; 2006. 13. Alcantara de P. Indirect Procedures. A musician’s guide to the Alexander Technique. Oxford: Oxford University Press; 1997. 14. Friedlander C. Complete Vocal Fitness: A Singer’s Guide to Physical Training, Anatomy, and Biomechanics. Maryland: Rowman & Littlefield Publishing Group, Inc.; 2018. 15. Rodenburg P. Second Circle. London: W. W. Norton & Company U.K.; 2008. 16. García Martínez R. El Entrenamiento Mental para Músicos. Barcelona: Red Book Ediciones; 2017. 17. Nicholls C. Body, Breath & Being. Hove: D & B Publishing; 2008. 18. Browning-Henderson L. How to train singers. New York: Parker Publishing Company Inc.; 1979. 19. Malde M, Allen MJ, Zeller K. What every singer needs to know about their body. San Diego: Plural Publishing; 2017.. 20. Nachmanovitch S. The Art of Is. Novato: New World Library; 2019. 21. Dimon TJr. Dimon Institute [Internet]. 2020 [Cited Nov 26]. Available from: https://www.dimoninstitute.org
type_driver info:eu-repo/semantics/article
type_coar http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
type_version info:eu-repo/semantics/publishedVersion
type_coarversion http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
type_content Text
publishDate 2021-12-18
date_accessioned 2021-12-18T13:24:46Z
date_available 2021-12-18T13:24:46Z
url https://riics.info/index.php/RCMC/article/view/83
url_doi https://doi.org/10.46634/riics.83
eissn 2665-2056
doi 10.46634/riics.83
citationstartpage 128
citationendpage 135
url4_str_mv https://riics.info/index.php/RCMC/article/download/83/213
url2_str_mv https://riics.info/index.php/RCMC/article/download/83/228
_version_ 1797159931032371200